lørdag 14. mai 2011

DIY greenhouse - bygging av drivhus


Det blir ikke så mye tid til scrapping om dagen. Det er mange prosjekter i hagen som må ferdigstilles. Drivhuset var et av disse prosjektene. Plantene på planterommet lengtet etter å komme ut. Jeg har båret mange av dem ut om dagen og inn i varmen om natten. Jeg stoler ikke på at det fremdeles ikke kommer frostnetter. Flere planter trengte å pottes om - men det var rett og slett ikke mer plass i noen vinduskarmer eller på planterommet lenger. Dette er et prosjekt som hastet endel kan man si.

Etter å ha studert flere drivhus fra forskjellige steder, fant jeg ut at ingen av disse egentlig passet mitt formål. Drivbenk var bygget for to år siden (til venstre i bildet og på bildet under). Jeg ønsket drivhuset i forlengelse av drivbenken (dvs 1m bred) og ca 3 cm lang. Jeg ønsket også ståhøyde inni drivhuset dør og lufteluke. Dette er igrunnen den beste delen av hagen å ha drivhuset, fordi det er morgensol - resten av hagen blir rett og slett for varm i løpet av dagen.

Jeg startet med å bygge et reisverk i impregnert materiale - med god hjelp av hunden Irma som alltid vil være med der det skjer noe. Hjørnestolpene er festet i bakken med jordanker. I bakkant er drivhuset festet i en list som er festet i veggen på huset. Inni drivhuset har jeg lagt noen gamle betongheller og lengden på drivhuset ble igrunnen bestemt av lengden på hellene. Reisverket dekket jeg med tykk fuktsperre (plast) fra byggvarekjede. Denne skal tåle å stå ute og skal ikke ta skade av sola. Fuktsperren ble stiftet fast med møbelstifter samtidig som den ble strukket ut. Etter dette skrudde jeg fast trykkimpregnerte lister over fuktsperra igjen slik at plasten ligger i klem mellom reisverk inni og listen utenpå. Så ble døren og lufteluka bygget på samme måte.

Jeg har tenkt til å male treverket hvit - men det må tørke først. Drivhuset og drivbenken er allerede fulle av planter - og nå må jeg bare fundere på hva jeg gjør med resten av plantene som det ikke er plass til enda.

Inni drivhuset vokser det nå druer, minikiwi, minimelon, tomater, kanel og auberginer.  I dag har jeg stått inni drivhuset og plantet tomater og bundet dem opp - Jeg merket virkelig at drivhuset fungerte! Ute blåste det, men inni drivhuset var det godt og varmt.

1 kommentar:

  1. Du er utrolig driftig og nevenyttig. Så moro å se alle de gode ideene du har og gjennomfører. Lykke til med veksten!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...