søndag 8. januar 2012

New unmounted stamp storage

Det er vel slik at vi som lager endel kort har endel stempler etter hvert og prøver stadig å finne bedre måter å organisere dem på. Jeg har hatt umonterte stempler liggende i permer inni plastlommer fra Binders. Problemet med disse har vært at glidelåsene i lommene raskt går i stykker og jeg synes det fort blir kaos. I tillegg blir jo ikke stemplene oppbevart i mørket når en oppbevarer dem slik. Jeg hadde behov for noe som var enkelt å ta med på treff og hvor jeg tydelig kunne se hvordan stempelet så samt hvem som har laget det/navn på stempelet.

Jeg har lett litt på nett for å finne noe og den løsningen jeg likte best var på Cino sin blogg. Problemet var bare at jeg ikke fant CD etuier som var litt store, og som ikke kostet en formue. Det ser ut som IKEA ikke selger slike store CD etuier lengre.


I romjulen startet jobben og det ble to bøker. Bøkene er heftet sammen med Metall Wire (av typen som passer "Bind it all" - maskinen). Denne maskinen har ikke jeg - men hullemaskin fungerer også for å lage hullene :) Alle sider er laminert (derfor ingen tykk pynt) før de er satt sammen til en bok.


Den første boken. Jeg har prøvd ut ny hjørnepunch for å lage doilien bak Tilda figuren. Bokstaver er skrevet ut med Silhouette maskin.


"Australian Tilda" fargelagt med Promarkere.



Bok 2 har papir fra "Basic Gray".  Bokstaver og gjerde er kuttet med Silhouette maskin.


Stempler "All loved up" med "Forever Friends"



Inni permene har jeg organisert det slik at på den første siden har jeg stemplet opp alle stemplene som henger på siden bak. Da er det lett å se hvordan stempelet ser ut. I tillegg har jeg skrevet navn på alle stemplene der jeg har klart å finne ut av det (det var litt av en jobb!)


Slik ser boka ut inni. Stempler på den ene siden og oversikt over hva som kommer på neste side på den andre. Alle sidene er laminert slik at stemplene i teorien skal henge fast på siden. Jeg hadde mange stempler som ikke hang fast - så her var det en stor jobb å gjøre. Clear stamps ble grundig vasket - og da hang de fast. Umonterte stempler fikk Ez-Mount på baksiden. Ez-Mount og tape fungerer forresten dårlig sammen og fører til masse ekstra jobb (Ikke å anbefale!)


Jeg fant ut at jeg også skulle pynte baksiden av bøkene og få på navn. Superlurt på treff :)



Så var det selve vesken. Jeg fant ut at hvis jeg skulle ha veske, så måtte den syes selv. Den skulle ha håndtak. Det skulle i tillegg være plass til begge bøkene (mest fordi jeg ikke orket å sy mer enn en slik veske akkurat da). Så da fant jeg fram noen stoff rester - kjøpte inn tykk kartong og startet prosessen. Stoffet og glidelås er fra Stoff og Stil. Jeg har ikke mønster på denne - den ble til underveis. På siden av vesken er det en lomme med glidelås til oppbevaring av småting.


Slik ble vesken inni. Jeg har laget skille mellom de to bøkene for at de ikke skal gli inni vesken når den ene er tatt ut. Bøkene er glatte utenpå siden de er laminert og ville ellers gli fort.

6 kommentarer:

  1. Takk for sist Kirsten:-)..veldig koselig at du kommer på treff! Og så mye lekkert du lager!!! Helt nydelig det kortet du vant med på Ski-treffet..stemte på deg jeg:-) Smart og flott stempel oppbevaring! Bagen ble bare rå stilig!!
    Flink du:-)
    Ha en fin søndag!

    Klem Laila.

    SvarSlett
  2. Så stilig bag du har laget, og flotte oppbevaringsbøker. Håper det er plass til bok nr. 3 der også...... Så hyggelig at du kom på treffet på Skedsmokorset. Det er et hyggelig treff.

    SvarSlett
  3. Hold da op en god ide :) Den må jeg låne.

    SvarSlett
  4. Det var nogle rigtig god ideer, til opbevaring ville ønske at du havde et mønster til tasken.
    Så jeg kunne finde ud af lave den. Super flot.
    God weekend

    SvarSlett
  5. Jeg blir om og om igjen imponert over alle talentene dine. Snakker meg om multikunstner!

    SvarSlett
  6. Utrolig fine ting du lager (og nyttige). Var så heldig å få se noe av det du lager live på treff på Hobbyhagen. (Jeg er hun med tusjene) Likte stempeloppbevaringen din. Hvis du trenger navn på noen stempler så send meg gjerne en melding, jeg har over 7000 stempler, og database med oversikt over litt over 6900 av dem, så god kjangs for at jeg har de du lurer på også. Jeg har dog ikke skrevet opp hvilken kolleksjon de er fra, men navnet på stempelet har jeg stort sett på alle stempler jeg eier. Du kan jo se på bloggen min hva jeg mener med "databasen". (stempelkjeller.blogspot.com)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...